Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Kleuters hebben vaak grote belangstelling voor geboorte en seksualiteit, en dit voorlichtingsboek geeft antwoorden op al hun vragen. Het voorlichtingsboek vertelt met veel kleurige illustraties en in eenvoudige woorden waar baby's vandaan komen, wat het verschil is tussen jongens en meisjes, en over verliefdheid en seksuele gevoelens.
433.4 --- zwangerschap --- Verliefd zijn --- Seksualiteit --- Seksuele opvoeding (Seksuele voorlichting) --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Sexology
Choose an application
Bij elk verhaal uit het eerste boek horen 5 krachtkaartjes met daarop de belangrijkste inzichten uit het verhaal. Ze helpen bij het aanleren van positieve gedachten, gewoontes of gedrag.De krachtkaartjes kan je op twee manieren gebruiken:- Je kan ze gebruiken voor het voorlezen. Laat je kind de ogen sluiten en de rechterhand op het hart leggen. Laat het in stilte of luidop de vraag stellen: 'Welk verhaal past nu het beste bij mij?'. Het kind opent de ogen en trekt een kaartje met de linkerhand. Het antwoord staat in het groen vermeld op het kaartje.- Je kan ze ook achteraf gebruiken, als steuntje. De vraag is dan: 'Welk krachtkaartje kan ik nu het beste gebruiken?' Je kan daarbij herinneren aan de inhoud van een verhaal of hoe een bepaald personage zich voelde.Er zijn kinderen die 's morgens een kaartje trekken en het meenemen naar school als steuntje voor de dag. Het is ook leuk om als gezin te doen. Je hebt dan meteen een intro tot een gesprek. Eveneens te gebruiken in een coachpraktijk.Bron: https://www.verhalenvoorgevoeligeoortjes.com/liedjes-en-krachtkaartjes/
433.4 --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Dutch literature --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- kleuteronderwijs vijfjarigen (doelgroep) --- socio-emotionele ontwikkeling --- Voorleesverhalen --- Relatie ouder - kind --- Hulpverlening --- Coaching --- Emoties --- Positief denken --- Gedrag --- Mindset --- Growth mindset --- Gedachten --- Voorleesverhaal --- Emotie --- Mentaliteit --- Gedachte --- Affective and dynamic functions --- Primary education --- Orthopedagogics --- Gevoelens --- Sociaal- emotionele opvoeding
Choose an application
Jip (ik-figuur, meisje) hoopt dat het baby'tje in mama's buik een jongetje is. Maar hoe is dat baby'tje daar gekomen? Voorleesverhaal waarin allerlei vragen over de conceptie, zwangerschap en geboorte worden beantwoord.
Dutch literature --- geboorte (themawoord fictie) --- zwangerschap (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- 433.4 --- 471.44 --- 615.7 --- Baby's --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Zwangerschap --- Geboorte --- Seksualiteit --- Seksuele opvoeding (Seksuele voorlichting) --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Sociale en emotionele opvoeding --- Zwangerschap - Bevalling - Zuigelingenzorg
Choose an application
Deze Wijzer is bedoeld voor leerkrachten die de onderwijsbehoeften van leerlingen samen met hen willen ontdekken om daar hun aanpak op af te stemmen.Door het gebruik van deze Wijzer kun je op een gestructureerde en effectieve manier, op een handelingsgerichte en oplossingsgerichte wijze in gesprek gaan met individuele leerlingen. De gewenste situatie (een klein en kort doel) wordt als uitgangspunt genomen. Door het stellen van kindvragen wordt gezocht naar oplossingen richting het einddoel. In het gesprek ligt de nadruk op waar het kind goed in is, wat al goed gaat binnen een lastige situatie en wat het kind nodig heeft om zich verder te ontwikkelen.Het doel van Wijzer in Onderwijsbehoeften is het ontdekken van onderwijsbehoeften (op het terrein van gedrag en werkhouding) van een leerling aan de hand van een gericht gesprek. De Wijzer kan gebruikt worden door leerkrachten (en intern begeleiders) die werken met kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar. De Wijzer is geschreven als een inspiratiebron waar je uit kunt putten bij het voeren van kindgesprekken.Bron: https://www.uitgeverijpica.nl
Gesprekken met kinderen --- Basisonderwijs --- handelingsgericht werken --- Leerlingbegeleiding --- communicatie --- Relatie leraar-leerling --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Werkhoudingsproblemen --- 464 --- 433.4 --- sociale opvoeding --- relationele opvoeding --- basisonderwijs --- leerlingenbegeleiding --- gesprekken --- kinderen --- Kinderen met leerproblemen --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Onderwijsbehoeften --- Zorgverbreding --- Executieve functies --- Gedrag --- Training --- Coaching --- Handelingsplannen --- Oplossingsgericht werken --- Onderwijsbehoefte --- Handelingsplan --- Executieve functie --- Didactic strategies --- sociale vaardigheden --- leraren-leerling relatie --- Handelingsgericht werken
Choose an application
Kinderen kunnen niet altijd onder woorden brengen wat ze voelen. Vaak laten kinderen zonder woorden aan opvoeders zien wat er van binnen bij ze speelt. Door hun gedrag, met huilen of boos schreeuwen. Of door stil te zijn.
Ontwikkelingspsychologie --- Pedagogiek --- kinderpsychologie --- emoties --- emotionele opvoeding --- 415.3 --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Emoties(Gevoelens) --- Emoties ; kinderen --- gevoelens --- Gevoelens --- emowijzer --- algemene psychologie, uitvoerende functies --- 159.94 --- Developmental psychology --- Educational sciences --- Emoties --- 433.4 --- RSV basisonderwijs --- sociale opvoeding --- sociaal-emotionele opvoeding --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- Emotie
Choose an application
Niet alle kinderen zitten lekker in hun vel. Sommigen zijn onzeker, angstig, verdrietig of boos, sommigen zijn zich onvoldoende bewust van grenzen bij zichzelf en anderen, of reageren opstandig, geprikkeld, agressief. Welke oorzaak hier ook aan ten grondslag ligt: deze kinderen kunnen wij, samen met hun ouders, helpen.Psychosociale weerbaarheid ontstaat in een samenspel tussen fysiek, emotioneel, relationeel en cognitief functioneren, en omvat het vermogen om met stress, angst, hulpeloosheid en overweldiging om te gaan.De methode Ho, tot hier en niet verder...! is een integratieve en ontwikkelingsgerichte benadering om blokkades in de ontwikkeling van kinderen te voorkomen of tijdig te helpen oplossen. Of een kind met problemen zich terugtrekt in zichzelf (internaliserend) of zich naar buiten toe manifesteert en afreageert (externaliserend), in de grond lijden deze kinderen aan dezelfde tekorten of onvermogens.
Assertiviteit ; kinderen --- Weerbaar zijn(Assertiviteit) --- 467 --- assertiviteit --- 416.5 --- 433.4 --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Pedagogiek --- sociale weerbaarheid --- beweging --- opvoedingsproblemen --- Educational sciences --- PXL-Social Work 2017 --- kinderen, weerbaar --- psychosociale problemen --- psychodidactiek --- psychosociale hulpverlening --- bewegingstherapie --- Assertiviteit --- Kinderen --- Sociale opvoeding --- Assertiviteitstraining --- Zelfbeeld --- Grenzen --- Zelfstandigheid --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Grens
Choose an application
Buiten de lijnen bestaat uit twee delen. Het eerste deel is de handleiding: werken met het Sensoa Vlaggensysteem bij specifieke groepen kinderen en jongeren. Dit deel bevat ook 32 situatieschetsen en tekeningen, 4 werkfiches en de Normatieve Lijst, samen in een box. Het tweede deel bevat de Onderbouwing. Hierin staat een omschrijving van gezond seksueel gedrag en de seksuele ontwikkeling. Seksueel (grensoverschrijdend) gedrag van kinderen en jongeren wordt gesitueerd in zijn functie of betekenis binnen de ontwikkeling. Wat zegt de literatuur over wat de belangrijkste bouwstenen zijn voor een gezonde (seksuele) ontwikkeling? Ziet de seksuele ontwikkeling er anders uit bij kinderen en jongeren in complexere (probleem)situaties, namelijk wanneer er sprake is van beperking en/of trauma? Wat weten we over het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag in relatie tot de aspecten beperking, trauma, gender en cultuur? Na een overzicht van de risico- en beschermingsfactoren uit de literatuur volgen aanknopingspunten voor begeleiding in de vorm van een krachtenveldanalyse. Gender en cultuur kunnen de seksuele ontwikkeling en het risico op seksueel grensoverschijdend gedrag beïnvloeden. Op het niveau van de professional en de organisatie worden de uitdagingen bekeken die op dat vlak spelen en hoe de hier gepresenteerde aanpak kan helpen in het ontwikkelen van competenties, afspraken, visie en wegwerken van weerstanden en mythes. Over de auteur(s): Erika Frans, sociaal agoog, is ervaren trainer en expert op vlak van seksuele en relationele vorming en preventie van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Ze is samen met Thierry Franck auteur van het 'Vlaggensysteem. Praten met kinderen en jongeren over seks en seksueel grensoverschrijdend gedrag (2010, 2012). Zij werkt bij Sensoa. Karen De Wilde, orthopedagoog en seksuoloog, is actief op het terrein van relationele en seksuele vorming. Zij werkt als trainer bij Sensoa en heeft veel expertise op het terrein van relaties en seksualiteit en seksueel grensoverschrijdend gedrag bij kinderen en jongeren met een beperking. Willy van Berlo, psycholoog, werkt als coördinator nationale programma's bij Rutgers, kenniscentrum seksualiteit. Zij heeft veel expertise op het gebied van seksueel grensoverschrijdend gedrag, seksuele diversiteit en genderissues, en seksualiteit van mensen met een ziekte of beperking. Kristin Janssens, sociaal-cultureel antropoloog, is senior projectleider, onderzoeker en ontwikkelaar bij Movisie, Programma Preventie en Aanpak Huiselijk en Seksueel geweld & Veiligheid. Ze is ook betrokken bij de verdere doorontwikkeling van het Vlaggensysteem en de implementatie ervan in Nederland. Ze heeft preventie van seksueel grensoverschrijdend gedrag onder jongeren als specifiek aandachtsgebied. Oka Storms, cultureel antropoloog, is adviseur en onderzoeker bij Movisie, Programma Preventie en Aanpak Huiselijk en Seksueel geweld & Veiligheid. Zij is ook betrokken bij de doorontwikkeling van het Vlaggensysteem in Nederland.
Seksuele opvoeding. --- psychotrauma's --- Ethics of family. Ethics of sexuality --- kinderen met een beperking --- seksueel gedrag --- seksuele vorming --- seksueel misbruik --- 433.4 --- Jongeren --- Mentale handicap --- beperking --- 664.4 Seksualiteit --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- seksuele opvoeding --- 37.03 --- PXL-Social Work 2017 --- seksuele ontwikkeling --- seksuele problemen --- maatschappelijke gezondheidszorg --- Seksuele opvoeding --- Jeugd en Seksualiteit --- Grensoverschrijdend gedrag --- Assertiviteit --- Seksueel misbruik --- Maatschappelijke kwetsbaarheid --- Jeugd --- Seksualiteit --- Seksueel overschrijdend gedrag --- Buitengewoon onderwijs --- Relationele en seksuele vorming --- Jongere --- Internet --- Kind --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Film --- Seksueel grensoverschrijdend gedrag
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|